Net zoals de “Eurostation”-project, maakte het “Pacheco”-project deel uit van een masterplan dat als doel had de federale overheidsdiensten te herhuisvesten die zich in het WTC II-gebouw in Brussel bevonden en waarvan het huurcontract op 31 december 2018 eindigde.

 

Historiek

Het Pachecogebouw uit de jaren 1960 was oorspronkelijk de hoofdzetel van het Gemeentekrediet. Het Gemeentekrediet werd Dexia na zijn fusie in 1996 met het Crédit Local de France.

De Dexia-groep veranderde in 2012 van naam en werd Belfius. Ondanks de naamswijzigingen en de fusies is het Pachecogebouw de hoofdzetel gebleven van de groep tot aan zijn verhuis naar de Rogier Tower in 2014.

Als hoofdzetel van de Belfius-groep bestonden de verdiepingen alsook het gelijkvloers uit vergaderzalen en kantoren voor de werknemers. Op de eerste kelderverdieping bevonden zich de kluizen maar ook de onthaalruimte en de loketten van de bank. Deze front-office van Belfius was toegankelijk via de galerijen van Passage 44.

Van januari tot november 2018 voerde de Regie der Gebouwen werken uit in het gebouw aan de Pachecolaan op basis van de behoeften van de Dienst Vreemdelingenzaken. Deze dienst moest namelijk tegen eind 2018 het WTC II-gebouw verlaten.

Belfius is eigenaar van het Pachecogebouw en de Regie der Gebouwen huurt het gebouw voor een termijn van 18 jaar. Deze dienst beschikt nu over een volledig gerenoveerd gebouw dat volledig is aangepast aan hun behoeften.

Inrichtingswerken

Ondergrondse verdiepingen

Het gebouw bevat twaalf verdiepingen, een gelijkvloers en drie ondergrondse verdiepingen. Het gebouw is volledig toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit. De verschillende verdiepingen zijn volledig heringericht en aangepast aan de New Ways of Working. De ondergrondse verdiepingen en het gelijkvloers kregen een volledige turnover die gepaard ging met ruwbouwwerken en het volledig vernieuwen van de elektrische installaties, de verwarmingsinstallaties en de HVAC-installaties.

De eerste ondergrondse verdieping is ingericht met een voorbehouden ingang voor de asielaanvragers. Zij worden opgevangen in een grote wachtzaal waar alle nodige faciliteiten beschikbaar zijn: sanitaire voorzieningen, een speelruimte voor de kinderen, een rooklokaal, een bagagelokaal, een dispatching en scanningsysteem.

Op de tweede kelderverdieping zijn de archieven (12 kilometer) ondergebracht, een fietsenparking alsook de laadpunten voor de elektrische voertuigen. De grote printers die door de verschillende diensten worden gebruikt, zijn hier gecentraliseerd.

Op de derde ondergrondse verdieping bevindt zich een openbare parking met plaatsen voorbehouden voor de Dienst Vreemdelingenzaken.

Gelijkvloerse verdieping

Op de benedenverdieping bevindt zich de indrukwekkende inkomhal van het gebouw. Het systeem met speedgates laat een snelle en beveiligde toegang tot het gebouw toe. Op de benedenverdieping bevindt zich eveneens de grootste vergaderzaal van het gebouw, alsook de cafetaria van het personeel.

Een indrukwekkend beschermd kunstwerk, dat de volledige muur in de inkomhal bedekt en ook zichtbaar is op enkele verdiepingen, was een echte uitdaging tijdens de werf. De werken dienden uitgevoerd te worden zonder het kunstwerk te beschadigen en het kunstwerk moest in harmonie blijven met de rest van het project.

Inrichting van de verdiepingen

Op de eerste verdieping zijn een perszaal en vergaderzalen ingericht voor de vergaderingen met externe genodigden. Een van deze zalen beschikt over een mobiele muur, waardoor de ruimte van de zaal anders ingericht kan worden in functie van de behoeften.

De 2de tot en met de 12de verdieping zijn grondig heringericht en aangepast zodat het personeel van de Dienst Vreemdelingenzaken over moderne werkruimtes beschikt. Door het principe van de New Ways of Working te volgen, zijn de kantoorruimtes voortaan flexibel en dynamiek, ter bevordering van de mobiliteit binnen het gebouw. Ongeveer 900 volledig gemoderniseerde werkposten worden ter beschikking gesteld.

Ondanks een gelijkaardige structuur beschikt elke verdieping over een eigen karakter. Zo heeft elke verdieping een andere kleur. Deze kleuren zijn bijvoorbeeld terug te vinden in het meubilair of in de signalisatie. De signalisatie is gericht naar het concept van de vier windstreken. Men kan zich in het gebouw dus oriënteren door de indicaties “North”, “South”, “East” en “West” te volgen.

Een duurzaam gebouw

Het vernieuwde Pachecogebouw is op een duurzame wijze aangepast en ingericht. De bezetting van de ruimtes is niet alleen geoptimaliseerd maar ook de energie-uitgaven worden beperkt. De zones waar de diensten 7/7 dagen en 24/24 uur werken, worden permanent verwarmd via een apart verwarmingscircuit. De andere zones worden verwarmd tijdens de courante werkuren. De verlichting in de kantoorzones wordt afgesteld op basis van bewegingsdetectie.

Een ‘luchtgordijn’-systeem genereert een luchtstroom die een barrière vormt tussen de binnenkant en de buitenkant van het gebouw. Het doel van deze luchtgordijnen is om een klimaatscheiding op te zetten door de binnenkomende tocht op te warmen en de energieverliezen naar buiten te beperken. Het systeem werkt zowel in de winter als in de zomer en laat een beter comfort toe op het vlak van de binnentemperatuur van het gebouw.

Het comfort van de gebruikers stond ook centraal binnen het project. Dit werd geoptimaliseerd dankzij de natuurlijke lichtinval, de kwaliteit van de binnenlucht en een beheerste akoestiek.

Een gebouw toegankelijk voor iedereen

In overleg met onder andere de Brailleliga, heeft de Regie der Gebouwen de inrichting van het gebouw bestudeerd voor de blinden en de slechtzienden.

Podotactiele lijnen/tegels zijn op de verdiepingen aangebracht en worden voorzien op de gelijkvloerse verdieping. Het betreft een vloerbekleding met een textuur waardoor personen met een visuele handicap gemakkelijker hun weg kunnen vinden door het voelen met hun voeten of de witte stok.

Deze podotactiele tegels laten toe om een obstakel of een weg te melden en in alle veiligheid in het gebouw te circuleren. Een aangepaste signalisatie alsook een contrastspel tussen de vloer, de muren en de deuren zijn eveneens voorzien zodat slechtziende personen hun weg gemakkelijk kunnen vinden in het gebouw.

De toegang voor personen met een beperkte mobiliteit (alle types van handicap) is verbeterd: afwezigheid van trappen, aangepaste breedte van de deuren en aangepaste klinken, enz.

De Regie der Gebouwen, opdrachtgever

De Regie der Gebouwen, de vastgoedbeheerder van de federale overheid, trad op als bouwheer voor dit project.

De Tijdelijke Vereniging Louis De Waele – Beddeleem voerde de werken uit. De grote uitdaging was de timing: de werken moesten absoluut beëindigd worden tegen oktober 2018 om het personeel van de Dienst Vreemdelingenzaken de nodige tijd te geven om te kunnen verhuizen.

Om het gebrek aan beschikbare tijd voor het project te compenseren en om de verhuizing van de toekomstige bezetters niet in gevaar te brengen, werd een progressieve verhuizing gepland. Op 1 oktober 2018 konden de eerste diensten van de Dienst Vreemdelingenzaken hun intrek nemen in het gebouw. Vanaf deze datum konden andere diensten elke week hun nieuwe lokalen betrekken en dit tot en met maandag 3 december 2018, de datum waarop de laatste dienst van de Dienst Vreemdelingenzaken verhuisd is.

Technische fiche

Eigenaar: Belfius
Huurder en bouwheer aanpassingswerken: Regie der Gebouwen
Gebruiker: Dienst Vreemdelingenzaken
Aannemer: Tijdelijke vereniging: Louis De Waele - Beddeleem
Huurtermijn: 18 jaar
Duur van de werken: januari 2018 – november 2018
Oppervlakte: 32.989 m²
Investering Regie: ongeveer 13,2 miljoen euro (werken, compactus, incentive nwow)
Huurbedrag: 5,2 miljoen euro

 

Laatste wijziging op 13 februari 2020.