De Regie der Gebouwen heeft in Eupen een nieuwe site ingericht voor Justitie.

Het nieuw justitiepaleis in het centrum van de stad, op de Rathausplatz, werd ingehuldigd in februari 2019.

De renovatie van de bijgebouwen werd in januari 2020 voltooid.

Publiek-private samenwerking

Het project kwam tot stand via een publiek-private samenwerking. De Regie der Gebouwen wees de opdracht voor de uitvoering van de werken toe aan een privéfirma. Ze huurt het complex gedurende 25 jaar, met een aankoopoptie aan het einde van de huurtermijn.

Daarnaast financierde de Regie der Gebouwen alle eerste installatiewerken. Deze omvatten alle afwerkingen zoals de vloer, de plafonnering, de schilderwerken en alle technische installaties: HVAC, verwarming, elektriciteit, beveiliging, het sanitair, enz.

De werken

De werken werden in twee fases uitgevoerd.

De eerste fase bestond uit het vrijmaken van het terrein en het bouwen van het nieuwe gerechtsgebouw. Daarvoor moesten eerst de bestaande gebouwen op het nummer 2, 4 en 6 van de Rathausplatz, de bijgebouwen, de loods en de garages aan de achterkant van de straat worden afgebroken.

De tweede fase omvatte de volledige renovatie van de bijgebouwen van het nieuw justitiepaleis (nr. 8 en 10).

Behalve de buitenmuren en een aantal binnenmuren, de structuur van het dak en de vloerplaat op het gelijkvloers, werd alles afgebroken en heropgebouwd om te beantwoorden aan de behoeften van justitie. Op vraag van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, konden bepaalde lijsten worden bewaard en geïntegreerd in de nieuwe ruimte.  

Aan de achterkant van het gebouw zijn twee parkings voorzien: een openbare parking en een voor de magistraten.

Het architecturaal concept

Het nieuwe complex borduurt verder op het bestaande stedelijke weefsel. Volumematig past het gebouw perfect bij de te behouden en de te renoveren gebouwen.

De gekozen materialen, zoals het lichte pleisterwerk, de grote glasvlakken, de blauwe steen en het staal geven een echte hedendaagse uitstraling.

De ingang, die gekenmerkt wordt door een grote glazen wand, is duidelijk herkenbaar en zeer symbolisch: de rechtspraak is transparant en voor iedereen toegankelijk.

Die ingang leidt tot de salle des pas perdus, die helemaal in het licht baadt dankzij een glazen dak, en uitgeeft op een binnenkoer.  De vier zittingszalen bevinden zich allemaal rond die salle des pas perdus.

Aan de achterkant van het gebouw worden meer private ingangen voorzien, voor het personeel, de magistraten en de advocaten . Er wordt ook een aparte ingang voorzien voor de aankomst van celwagens.

De verdiepingen bieden onderdak aan de griffies en aan de kantoren voor het personeel.

Een betere toegankelijkheid

Alle circulatiewegen binnen het gerechtsgebouw en de bijgebouwen beantwoorden strikt aan de normen voor personen met beperkte mobiliteit. Er werden toegangshellingen en liften voor personen met beperkte mobiliteit voorzien.

Een duurzaam gebouw

Het project past helemaal binnen de criteria van duurzaam bouwen:

  • Het gebouw beantwoordt aan de huidige hoge energetische performantiecriteria.
  • Omdat de zuidwestelijke gevel aan de straatkant ligt, worden er zonneschermen en zonwerende beglazing voorzien om oververhitting te beperken.
  • Het regenwater wordt gerecupereerd en herbruikt voor het sanitair .
  • Een groendak overkoepelt de platte delen van  het complex.
  • De gebruikte materialen zijn robuust en vandalismebestendig om hun duurzaamheid te waarborgen.

De gebruikers

Sinds november 2018 huisvest het nieuw justitiepaleis de rechtbank van eerste aanleg, de onderzoeksrechters, de jeugdrechtbank, het parket van de Procureur des Konings, het politieparket en het arbeidsauditoriaat.

Bovendien biedt het complex ook plaats aan een refter en een productiekeuken voor Fedorest.

In het voorjaar van 2020 nemen de diensten van  de arbeidsrechtbank, de ondernemingsrechtbank, het vredegerecht en de Orde van Advocaten hun intrek in de gerenoveerde bijgebouwen.

Technische fiche

Aanbestedende overheid en ontwerp van het project: Regie der Gebouwen

Eigenaar en opdrachtgever: Befimmo

Gebruikers: FOD Justitie | FOD Financiën (restaurant Fedorest)

Architect werfopvolging: ARCADE ARCHI

Aannemer: WUST nv

Duur werken:

Eerste fase: januari 2017 - september 2018 

Tweede fase: januari 2019 - januari 2020

Huurtermijn: 25 jaar met aankoopoptie aan het einde van de huurtermijn

Kostprijs eerste instaatstellingswerken - fase 1: ongeveer 2.300.000 euro (inclusief btw)

Kostprijs eerste instaatstellingswerken - fase 2:  ongeveer 415.000 euro (inclusief btw)

 

Laatste wijziging in maart 2020