De gevangenis werd in 2012 uitgebreid met een vierde cellenvleugel met bijhorende wandelkoer. Hierdoor verhoogt de totale celcapaciteit van de gevangenis tot zo’n 262 cellen. De wandelkoer van een bestaande cellenvleugel is heraangelegd.

De gevangenis dateert uit 1908 en bestond oorspronkelijk uit drie vleugels. Er is ook een afdeling voor geïnterneerden.

Nieuwe vleugel en wandelkoeren

De nieuwe  cellenvleugel is gebouwd op de vroegere parking van de gevangenis en bevat 56 eenpersoonscellen, 8 tweepersoonscellen en 7 cellen halve vrijheid. Elke cel heeft een eigen sanitaire ruimte met toilet en wastafel, de douches zijn gemeenschappelijk. Er zijn ook recreatieve ruimtes, gesprekslokalen en burelen en spreekruimtes voor advocaten.

Er is een nieuwe wandel- en sportkoer aangelegd en de wandel- en sportkoer van vleugel C werd heraangelegd. Een nieuwe toegangsweg voor de brandweer naar de nieuwe vleugel laat snelle interventies toe.  De riolering en de perimeterbeveiliging zijn deels vernieuwd.

Renovatie en beveiliging in het oude gebouw

De hoofdingang (Wezenstraat 1) is volledig vernieuwd met ondermeer een ontvangst- en wachtruimte, met een beveiligde inkombalie en een beveiligde ingang voor de bezoekers. Het personeel beschikt er ook over nieuw ingerichte kantoren. 

In het hoofdcomplex zijn de wachtlokalen en de bezoekerszaal vernieuwd. Er zijn twee lokalen voor ongestoord bezoek ingericht, en twee ruimtes voor individueel bezoek achter glas. Daarnaast werd de centrale gang, de sanitaire ruimtes, de kantoren en de gespreksruimtes  gerenoveerd.

Renovatiewerken in de oude cellenvleugels

De zinken daken van de drie bestaande cellenvleugels zijn vernieuwd en geïsoleerd.  Ook de doucheruimtes van de vleugels A en B, en de doorgangen naar de wandelkoeren zijn vernieuwd.

Duurzaam bouwen

De doorgedreven isolatie, de plaatsing van vloerverwarming in het cellulair gedeelte en traliewerk in lamelvorm om oververhitting door zonneinval te voorkomen zorgen ervoor dat het isolatiepeil (K-peil) met K25 ver onder de wettelijke maximumnorm ligt.

Het energieverbruik (E-peil) ligt onder de wettelijke norm van E70 door het gebruik van een condenserende gasketel met matrixbrander, een ventilatiesysteem met warmterecuperatie, LED-verlichting, spaarlampen met bewegingsdetectie en de plaatsing van zonnepanelen voor de productie van warmwater.

De nodige aandacht werd besteed aan duurzaam waterverbruik. Er is een gescheiden rioleringssysteem met recuperatie van regenwater voor de spoeling van de toiletten en urinoirs. Er zijn waterbesparende spoelbakken geplaatst en alle sanitair warm en koud water gaat via een specifiek legionella desinfecteersysteem. De waterkranen hebben een instelbare beperkte looptijd. 

Masterplan III

Het gevangenis van Turnhout behoort tot de Masterplan III detentie en internering in humane omstandigheden. Er worden nieuwe accenten gelegd op alternatieven voor de klassieke strafuitvoering en binnen de projecten is er meer differentiatie. De creatie van transitiehuizen maakt daarvan deel uit, net zoals het aanpassen van de detentieregimes binnen de bestaande inrichtingen. Een optimale fysieke toegankelijkheid van de gebouwen blijft altijd actueel.

Technische fiche

Eigenaar: Belgische staat
Bouwheer: Regie der Gebouwen
Gebruiker: Federale Overheidsdienst Justitie – Directoraat-generaal Penitentiaire instellingen (DG EPI)
Ontwerp - studies bouw-renovatie en gespecialiseerde technieken: Regie der Gebouwen
Aannemers:

  • Nieuwe vleugel
    • Bouwwerken en technieken: AB nv (Antwerpen)
    • Telecom: NEXTEL (Wommelgem)
  • Sport- en wandelkoeren (inclusief toegangsweg brandweer)
    • Bouwwerken: LARECO (Bornem)
    • Zwak- en sterkstroom: Fabricom (Aartselaar)
  • Inkomgedeelte
    • Bouwwerken: SWINNEN nv (Mol)
    • HVAC: Plees nv (Ham)
    • Sterkstroom: Fabricom (Aartselaar)
    • Zwakstroom en beveiliging: Fabricom (Aartselaar) en Telebreva (Halen)

Oppervlakte nieuwe vleugel: ongeveer 3 200 m²
Oppervlakte wandel- en sportkoer:

  • Koer van de nieuwe vleugel: 1 146 m²
  • Gerenoveerde koer vleugel C: 275 m²

Duur werken: midden 2010-oktober 2012
Kostprijs: ongeveer 10,2 miljoen euro

 

Laatst gewijzigd op 15 december 2017.