Het Jubelpark en zijn gebouwen zijn eigendom van de Belgische staat. Terwijl de Regie der Gebouwen de gebouwen op de site beheert, neemt Leefmilieu Brussel het groenbeheer van het park voor zijn rekening. 

Wil u een evenement organiseren in het Jubelpark? Volg dan de procedure.

In het Jubelpark bevinden zich verscheidene federale wetenschappelijke instellingen:

Daarnaast liggen er ook andere gebouwen op de site:

Over het complex 

Het complex bestaat uit twee paviljoenen die met elkaar verbonden zijn door een halfcirkelvormige zuilengalerij en een centrale, driedelige triomfboog.

Die arcades werden tussen 1904 en 1905 opgericht door de Franse architect Charles Girault. Aan weerszijden van de zuilengalerij bevindt zich in het noorden de Bordiauhal (1880) en in het zuiden het recentere paviljoen van de architecten Puttemans en Malcause (1956-1958).

Voor het Jubelpark zijn verschillende beschermingsbesluiten van kracht: 

  • Op 18 november 1976 werd het park met alle bijhorende gebouwen, paviljoenen en beelden als landschap beschermd. Het Horta-Lambeauxpaviljoen werd in ditzelfde beschermingsbesluit opgenomen als monument.
  • Op 29 juni 1984 werden de Triomfboog en de twee flankerende colonnades als monument beschermd. 
  • Op 22 april 2004 werden de overige gebouwen van het Museum Kunst & Geschiedenis, het  War Heritage Institute en het museum Autoworld als geheel beschermd. 
  • Op 29 november 2007 werd het Koninklijk Instituut voor Kunstwetenschappen (KIK) als monument beschermd. 

Vernieuwing van de site voor 200 jaar België 

In het kader van de 200ste verjaardag van België in 2030, werd de vzw Horizon 50-200 opgericht met als missie de site van het Jubelpark nieuw leven in te blazen, in samenwerking met de musea die er gevestigd zijn (het Museum Kunst & Geschiedenis, het Legermuseum en Autoworld). Hiervoor werd in 2025 ook een nieuwe gezamenlijke identiteit gelanceerd voor deze musea: Museums in the Park (MiP). De ambitie van MiP is om van de Jubelparksite een toonaangevende culturele bestemming te maken, toegankelijk voor iedereen.

Haalbaarheidsstudie

De opwaardering van de Jubelparksite met zijn museale gebouwen voor 200 jaar België gebeurt stapsgewijs, onder leiding van Beliris en in samenwerking met de Regie der Gebouwen. 

De basis hiervoor is een haalbaarheidsstudie, die in september 2021 werd opgestart in opdracht van de Regie der Gebouwen en werd uitgevoerd door SumProject. 

De haalbaarheidsstudie richtte zich eerst op het uitwerken van een visie rond de toekomstige renovatie en herinrichting van het Museum Kunst & Geschiedenis en het KIK (eind 2021-2022). Vervolgens werden er enkele bijkomende studies uitgevoerd voor het museum Autoworld (voorjaar 2023). 

In september 2023 werd het project overgedragen aan Beliris en kreeg SumProject de opdracht om alle gebouwen in het Jubelpark te betrekken bij het uitwerken van een visie rond de vernieuwing van de Jubelparksite, in samenwerking met de vzw Horizon 50-200. Dit resulteerde in een masterplan, dat zowel voorstellen op korte termijn (te realiseren tegen 2030) als lange termijn (na 2030) omvat. 

Technische fiche 

Studieteam: Maatschap Sumproject – Ellips
Duur van de haalbaarheidsstudie:  2021-2023 
Kostprijs haalbaarheidsstudie: ca. 1,6 miljoen euro, incl. btw (aandeel Regie der Gebouwen).

Voorbereidende studies van de jubelparkmusea

Als volgende stap op de haalbaarheidsstudie, publiceerde Beliris in mei 2025 een overheidsopdracht om een studiebureau aan te stellen ter voorbereiding van de renovatie van het Museum Kunst & Geschiedenis, Autoworld en het Legermuseum. Het studiebureau zal een reeks voorbereidende studies uitvoeren om een zeer nauwkeurig beeld te krijgen van de bestaande situatie van deze museumgebouwen: uitwerken van een BIM-model van de bestaande toestand, uitvoeren van aanvullende studies op vlak van stabiliteit, historisch onderzoek, energie-audits, opstellen van asbestinventarissen, …

Renovatie van de gevels en het schrijnwerk (Autoworld en War Heritage Institute)

De Regie der Gebouwen restaureert van 2024 tot 2028 de gevels en het buitenschrijnwerk van de gebouwen van het War Heritage Institute (Legermuseum) en van Autoworld. 

De restauratiewerken worden in 4 fasen uitgevoerd die elkaar overlappen, zodat wanneer de uitvoering van de ene fase bezig is, de voorbereiding voor de andere fase van start gaat. De totale kostprijs wordt geschat op 27,7 miljoen euro, inclusief btw. 

Aan de werken gaan voorbereidende studies vooraf, zoals een asbestinventaris, opmetingen van de gevels, analyse van de materialen en schadebeeld van de gevels, bouwhistorische en materiaal-technische studies en stabiliteitsonderzoek.

Gelet op het beschermd statuut van het Jubelpark en de gebouwen, worden de werken uitgevoerd in samenwerking met de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen. 

Dit project sluit aan op de renovatie van de daken van de musea in het Jubelpark, een grootschalig project dat in 2018 werd aangevat en begin 2025 werd voltooid. De werken kaderen in het Federaal Relanceplan. 

Dankzij de restauratie en renovatie van de daken en de gevels van de musea, zal hun HVAC-verbruik (ventilatie, klimaatregeling en verwarming) met 20 tot 30% verminderd kunnen worden.

Werken in 4 fasen (2024-2028)

  • Fase 1: Luchtvaarthal Legermuseum (2024-2025) 

In een eerste fase worden de gevels en het buitenschrijnwerk van de Luchtvaarthal van het Legermuseum gerestaureerd. De bedoeling is enerzijds om het gebouw energetisch te verbeteren en anderzijds om de metalen structuren in de gevels te behandelen, die roestvorming vertonen.  

De Luchtvaarthal met zijn uitzonderlijke collectie van luchtvaartuigen blijft open voor het publiek. 

Zowel de noordelijke achtergevel van de Luchtvaarthal (aan de IJzerlaan), als de oostelijke zijgevel (aan de Ridderschapslaan) en een deel van de westelijke zijgevel (die grenst aan het gebouw van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium) worden gerestaureerd. De voorgevel van de Luchtvaarthal, die uitgeeft op de esplanade, werd al in 2013 volledig gerestaureerd en valt buiten de scope van deze opdracht.  

De gevels bestaan uit een metalen structuur met invulmetselwerk in baksteen en/of natuursteen. Het buitenschrijnschrijnwerk bestaat hoofdzakelijk uit metaal. 

De werken startten in mei 2024 en omvatten:

  • De reiniging van de gevels.
  • Het restaureren van het metselwerk en houten schrijnwerk.
  • Het demonteren en vervangen van het metalen buitenschrijnwerk en de glaspartijen.

Er zijn ook verschillende energetische verbeteringen voorzien. Zo worden de glaspartijen in de achtergevel (700 m²) van de Luchtvaarthal vervangen door vacuüm isolerende beglazing. Achter de zinken gevelbekleding van de achtergevel wordt isolatie geplaatst (802 m²). 

De glaspartijen in de oostelijke zijgevel van de Luchtvaarthal worden vervangen door thermisch isolerend restauratieglas (197 m²). Er worden ook nieuwe thermisch onderbroken metalen profielen (197 m²) geplaatst en een nieuwe geïsoleerde metalen schuifpoort.

  • Fase 2: Autoworld (2026-2027)

In de tweede fase worden alle gevels van Autoworld, met inbegrip van de voorgevel aan de esplanade gerestaureerd. Deze werken zouden in 2026 starten. 

  • Fase 3: Bordiauhal en voor- en binnengevels Legermuseum (2026-2027)

Fase 3 (de omvangrijkste) omvat verschillende gevels van het Legermuseum, waaronder de gevels van de Bordiauhal en de voorgevel aan de zijde van de esplanade. Ook de buitengevels rondom de dienstingang worden aangepakt. 

De voorbereidende studie is opgestart in 2025 en wordt uitgevoerd door Studio Roma. 

  • Fase 4: Triomfboog en Hemicycle (2028)

In de laatste fase wordt de Triomfboog en de halfronde open buitengalerij (hemicycle) aangepakt waarbij ook de bronzen beelden aan de Triomfboog gereinigd zullen worden.

Technische fiche (fase 1 - gevelrestauratie Luchtvaarthal)

Eigenaar: Belgische Staat
Opdrachtgever: Regie der Gebouwen
Gebruiker: Legermuseum
Aannemer: Monument Vandekerckhove 
Duur van de werken: 2024-2025
Kostprijs: 3,4 miljoen euro (inclusief btw)

Renovatie van de daken

Van 2018 tot 2025 heeft de Regie der Gebouwen de daken gerenoveerd van het Museum Kunst & Geschiedenis (MKG), het Legermuseum en Autoworld. 

Gelet op de omvang van de totale dakoppervlakte (meer dan 31.000 m² of zo’n 6 voetbalvelden) werden de daken in vier fasen gerenoveerd.

In de eerste fase (oktober 2018 - september 2020) werden volgende daken gerenoveerd:

  • het dak van de vierkante koer (MKG)
  • het dak rond de kloostertuin (MKG)
  • het dak van de Narthex (MKG)
  • een gedeelte (drie traveeën groot) van de verticale glaspartijen van het dak van de (Legermuseum)

De tweede fase (december 2019 - juni 2021) hield de renovatie in van:

  • het dak van de Rotonde (MKG);
  • het dak rond de Japanse tuin (MKG);
  • het dak van het gebouw ‘Oudheid’ (MKG);
  • het dak van de eerste hemicycle.

De derde fase (januari 2021 - juli 2023) hield de renovatie in van:

  • het dak van Autoworld;
  • het dak van de ateliers van het MKG.

De vierde fase (maart 2022 - begin 2025) hield de renovatie in van:

  • de resterende verticale glaspartijen van het dak van de luchtvaarthal (Legermuseum);
  • de dakbekleding (terrassen) op de Triomfboog;
  • de glazen opstanden van de Duitse zaal (Legermuseum);
  • de glasstrook van de historische en technische zalen (Legermuseum).

Jubelpark

De daken van het Legermuseum waren nog in goede staat en daarom was het oorspronkelijk de bedoeling om enkel de verticale glaspartijen en de lichtstraten van de daken te vernieuwen. 
Als gevolg van de stormen Ciara en Dennis in februari 2020 kwam echter een deel van de zinken dakbedekking van de Bordiauhal van het Legermuseum los, waardoor er ook voor dit deel in 2020 herstellingswerken moesten uitgevoerd worden. 

Verschillende types van daken

De daken van het Museum Kunst & Geschiedenis bestaan uit een combinatie van een gebinte in hout, metaal en beton. Het grootste gedeelte van het dak is bekleed met zink dat op verschillende plaatsen doorbroken is door grote glaspartijen. De daken die uitgeven op de kloostertuin zijn bedekt met leien.

Het dak van de Bordiauhal (Legermuseum), de grote hallen (Autoworld en Legermuseum) en de halfcirkelvormige hallen (onderdeel van het Legermuseum) bestaan uit een metalen structuur bedekt met zink en doorbroken door verschillende glaspartijen. 

De werken aan de daken in het Jubelpark bestonden uit:

  • het vernieuwen van de dakbedekking uit lood, zink, EPDM en leien;
  • het aanbrengen van thermische isolatie;
  • het vernieuwen van de dakkoepels;
  • het renoveren van de lichtstraten en verticale glaspartijen (Legermuseum en Autoworld) zonder afbreuk te doen aan het uitzicht;
  • het plaatsen van zonwerende, thermische isolerende beglazing;
  • het verbeteren van de regenwaterafvoer;
  • het verwijderen van dak-elementen die niet meer in gebruik zijn (schoorstenen, ventilatiebuizen, enz.);
  • het restaureren van de deksteen uit blauwe hardsteen en herstelling van de voegen;
  • het verbeteren van de levenslijnen en ladders om de veiligheid bij onderhoudswerken te verbeteren;
  • het vernieuwen van de bliksemafleiders.

Technische fiche

Eigenaar: Belgische staat
Opdrachtgever: Regie der Gebouwen
Aannemer: SIX bvba
Totale dakoppervlakte: ca. 31.000 m² waarvan

  • 18.485 m² MKG
  • 3.490 m² Legermuseum
  • 9.095 m² Autoworld

Duur van de werken: oktober 2018 – begin 2025
Globale investering: ongeveer 21 miljoen euro (inclusief BTW)

  • 52,5 % gefinancierd door de Regie der Gebouwen
  • 47,5 % gefinancierd door Beliris

Parkeervrije zone

Het is sinds 2020 verboden te parkeren op de esplanade van het Jubelpark en de laan achter de Triomfboog. Sinds 1 januari 2023 geldt dit verbod ook voor bussen en tijdens evenementen. 

Enkel bezoekers met een handicap (parkeerkaart verplicht) en leveranciers (enkel voor laden en lossen) mogen er nog parkeren.

Lees hier hoe u het Jubelpark kunt bereiken met het openbaar vervoer, de fiets of de wagen.

Meer info over de bereikbaarheid van de verschillende musea in het Jubelpark kan u terugvinden op hun websites:

Evenementen in het Jubelpark

Lees hier hoe een aanvraag kan doen om een evenement in het Jubelpark te organiseren.

Verlichting in het Jubelpark

De verlichting van het Jubelpark en van de gebouwen die er zich bevinden, zet dit Brusselse erfgoed in de kijker.

Om van deze verlichting te kunnen blijven genieten en tegelijkertijd de energieconsumptie en de lichtpollutie te beperken, werd een lichtplan uitgewerkt dat door Beliris uitgevoerd werd. De Regie der Gebouwen financierde een gedeelte van deze werken.  

Deze erfgoedkundige herwaardering betreft de gevels van de gebouwen rond de Esplanade, de noordelijke en zuidelijke hal, de halfcirkelvormige zuilengalerij, de Bordiauhal, het Paviljoen van de Oudheid, de Prinses Elisabeth-vleugel, de rotonde en – uiteraard – de Triomfboog van het Jubelpark.

Het betrof volgende werken:

  • de schijnwerpers, bekabeling en bevestigingen werden vervangen door nieuwe toestellen. Deze werden voorzien rond de gebouwen en op de vele paden rond de halfcirkelvormige Zuilengalerij en de Terrassen, alsook op de betrokken gebouwen;
  • voorafgaande controles en aanpassingen op het einde van de werken;
  • afstellen van de elektrische installaties en de installatie van een gecentraliseerd beheersysteem voor zowel de openbare verlichting als voor de andere verlichting.

In het lichtplan werd een nieuwe scenografische verlichting voor het Jubelpark uitgewerkt die de bestaande constructies eerbiedigt, met onopvallende bevestigingen die subtiel aansluiten op de gevels.

Dankzij een gecentraliseerd beheer wordt de verlichting aangepast in functie van de seizoenen en het moment van de avond of de nacht. Dit laat toe om de energiefactuur met ongeveer de helft te verlagen en de lichtpollutie te beperken, en tegelijkertijd deze emblematische architectuur op subtiele wijze in de kijker te zetten.

Het totaalbedrag voor de werken bedroeg ongeveer 1.580.000 euro, BTW inbegrepen. De Regie der Gebouwen investeerde ongeveer 484.000 euro, BTW inbegrepen.  

Installatie van warmtekrachtkoppelingen

In 2023 werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Sibelga om de bestaande warmtekrachtkoppelingen op de Jubelparksite in Brussel te vervangen, en zo de milieu-impact te verminderen van de energieproductie voor de gebouwen op de site.

Dit project volgt op de uitstekende resultaten die verkregen werden via de eerste overeenkomst, die eind 2024 ten einde loopt. Dankzij de inwerkingstelling in oktober 2014 heeft de warmtekrachtkoppelingsinstallatie tot nu toe een totale besparing op de verwarmingsfactuur mogelijk gemaakt van meer dan 1 miljoen euro en een jaarlijkse vermindering van de CO2-uitstoot met 730 ton.

Het nieuwe contract voorziet een certificering van de nieuwe installatie vóór 1 januari 2025 en een erfpacht van tien jaar.

Het doel van de Regie der Gebouwen is om op efficiëntere en duurzamere wijze de nodige energie te produceren voor de werking van de overheidsgebouwen die ze beheert. 

Sibelga krijgt als eigenaar van de warmtekrachtkoppelingseenheid de groenestroomcertificaten, en dit als tegenprestatie voor de tenlasteneming van de vervanging van de bestaande warmtekrachtkoppelingen door een nieuw filtratiesysteem, alsook voor de werkingskosten (aankoop van gas, onderhoud, verzekeringen, enz.). De elektriciteit die gelijktijdig wordt opgewekt, zal ze recupereren en in het distributienet injecteren om de verliezen te compenseren die inherent zijn aan elk elektriciteitsnet.

Persberichten

 

Laatst gewijzigd in juni 2025.