Sinds januari 2018 biedt een nieuwe verkeerpost in Sorinnes onderdak aan de diensten van de Federale Wegpolitie van Namen. Het nieuwe gebouw, dat zeer energiezuinig ontworpen werd, heeft bijna 800 m² aan kantoorruimte en een garage van ongeveer 400 m² bestemd voor dienstvoertuigen.

Context

De verkeerspost van Achêne, voordien gehuisvest in Jambes, had nood aan een nieuwe post in de nabijheid van haar actiezone en van de grote verkeersaders.

Duurzaam bouwen

Het ruime terrein, dat aangekocht werd door de Regie der Gebouwen, bevindt zich op een helling te midden van een landbouwzone.

Het project werd ontworpen op basis van drie wensen:

Het respecteren van de landbouwzone

Om de bestaande landbouwzone te respecteren werd in het ontwerp van het project de vloeroppervlakte zoveel mogelijk beperkt. De compactheid van het gebouw zorgde ervoor dat er aan deze wens voldaan kon worden.

Bovendien werd op het voorste deel van de site een haag aangelegd met lokale plantensoorten om bij te dragen aan de visuele integratie van het project en de biodiversiteit te bevorderen.

Daarnaast werden er enkele hoge bomen gepland en kreeg de garage een groendak.

Het respecteren van het reliëf van de ondergrond

Om het reliëf van de ondergrond te respecteren, werd bij de implanting van het gebouw gewerkt in de richting van de hoogtelijnen.

Door te werken met steunmuren en uitgravingen en opvullingen te beperken, werd de omgeving van het complex zo vormgegeven dat elk massief of kunstmatig effect vermeden werd.

Een zeer energiezuinig gebouw oprichten

Het gebouw is open en heeft grote ramen in het zuiden en het wordt beschermd door de garage in het noorden. Het geheel kreeg een slimme indeling van ramen, deuren en zonweringen om maximaal te kunnen genieten van de gratis warmte-inbreng en tegelijk de risico’s op oververhitting te vermijden.

Om de impact op het milieu te beperken en het gebouw zeer energiezuinig te maken, werden verschillende elementen geïnstalleerd:

  • Gecontroleerde luchtdichtheid;
  • Installatie van fotovoltaïsche panelen;
  • Plaatsing van groendaken;
  • Recuperatie en valorisatie van regenwater;
  • Gebruik van driedubbele beglazing;
  • Inrichting van omvangrijke isolatiediktes;
  • Studie en beperking van koudebruggen;
  • Aanplanting van hagen met lokale plantensoorten en bomen met hoge stammen die de biodiversiteit bevorderen;
  • Plaatsing van ramen die zoveel mogelijk natuurlijk licht binnenlaten.

De grootste uitdaging van het project bestond eruit om zo ver mogelijk te gaan op het vlak van duurzaamheid met inachtneming van de talrijke opgelegde eisen inzake de beveiliging van dit politiegebouw: kogelvrije ramen, betonstructuur in plaats van houtstructuur, geen struiken of grote planten, enz.

  • Ongeveer 40% van het energieverbruik van het gebouw (zonder de garage) wordt gedekt door de fotovoltaïsche panelen.
  • Ook op het vlak van energieprestatie (EPB) behaalt het gebouw uitstekende resultaten, met waardes die meer dan vijftig procent lager liggen dan wat ten tijde van de stedenbouwkundige vergunning vereist werd. Zo haalt de isolatie een K-peil van 25 en komt het E-peil voor de globale energieprestatie neer op 34.
  • Het project heeft een buitengewoon luchtdichtheidsniveau voor een gebouw van dergelijke grootte en van dat type: 0,4 volume/uur, terwijl de opgelegde waarde in de criteria voor een passief gebouw 0,6 bedraagt.
  • De nieuwe constructie behaalt ten slotte een netto energiebehoefte (NEB) voor verwarming van ongeveer 17 kWu/m². Dat resultaat sluit nauw aan bij gebouwen die een NEB voor verwarming van maximum 15 kWu/m² moeten respecteren.

Architectuur

Het complex bestaat uit twee delen. Het eerste, dat zich over twee verdiepingen uitstrekt (gelijkvloers en eerste verdieping), biedt onderdak aan de administratieve en aanverwante functies: kantoren, kleedkamers, vergaderzalen, refter, enz.

In het tweede deel, dat grenst aan het eerste, bevindt zich de garage bestemd voor de dienstvoertuigen van de politie.

De twee delen beschikken over platte daken, respectievelijk voorzien van fotovoltaïsche panelen en een uitgebreid groendak.

Toegankelijkheid

In de omgeving bevinden zich parkeerplaatsen voor de gebruikers van het gebouw en de bezoekers, alsook een parkeerplaats voor vrachtwagens.

Er zijn ook twee parkeerplaatsen voor personen met beperkte mobiliteit en een hellingbaan die langs de rechtervleugel naar de hoofdingang leidt.

In het gebouw werden er op de benedenverdieping drie toiletten voor mensen met beperkte mobiliteit voorzien. Er is ook een lift naar de bovenliggende verdieping.

Comfort van de gebruikers

De Federale Wegpolitie verzekert alle politietaken op haar prioritaire werkterrein en draagt bij tot de veiligheid op de weg, de veiligheid van de bevolking en een vlot verkeer. Het interieur werd functioneel ingericht en in het teken van het comfort van de gebruikers van het gebouw: thermische en akoestische inrichting, scheiding van de lawaaizones en de rustige zones, enz.

De keuze van de locatie was ook belangrijk. De Wegpolitie van Namen bestaat uit de circulatiepost van Daussoulx en de circulatiepost van Achêne. De circulatiepost van Achêne verwijst naar de naam van de politiedienst die er zich gaat huisvesten, maar in werkelijkheid bevindt ze zich in Sorinnes, in de gemeente Dinant. De nieuwe locatie van de circulatiepost ligt midden in de actiezone van de politiedienst.

Technische fiche

Eigenaar: Belgische staat

Bouwheer: Regie der Gebouwen

Bezetter: Federale Wegpolitie

Algemene aannemer: Thiran nv

Duur van de werken: april 2017- november 2018

Kostprijs van de werken: 4.375.000 euro (inclusief btw)

 

Laatste wijziging in mei 2019