Doornik
Gevangenis

Federale Overheidsdienst Justitie

Rue du Chantier 1
7500 Doornik

 
Bekijk meer foto's

Terug naar Projecten

De Regie der Gebouwen heeft in 2009 de renovatie afgerond van cellenvleugel B van de gevangenis van Doornik. Ze omvat vierentachtig cellen en drie strafcellen. In het verlengde van vleugel B werd een bijgebouw opgericht. Naast de renovatie van de cellen werden er toegangswegen voor de voertuigen van de brandweer aangelegd. Een uitgangssas maakt het voor de zware voertuigen mogelijk om gemakkelijker de gevangenis te verlaten. Een nieuwe medische voorpost maakt het mogelijk om de eerste zorgen toe te dienen in afwachting van de komst van de hulpdiensten. Met de heropening van vleugel B bedraagt de totale opvangcapaciteit van de instelling 180 gedetineerden.

 

Geschiedenis

De gevangenis van Doornik werd gebouwd tussen 1868 en 1871 op de plaats van de vroegere stadsomwalling. Architect François Derre tekende de bouwplannen. In de nabijheid van de bouwgrond werd eerst een steenbakkerij gebouwd die de nodige bakstenen leverde voor de te bouwen gevangenis. De gevangenis werd ontworpen volgens de meest progressieve ideeën van toen zoals die van Edouard Ducpétiaux. 

Een gevangenis van het type « Ducpétiaux » is gewoonlijk opgebouwd uit een reeks vleugels die vertrekken vanuit een centrale toezichtkern. Dankzij deze indeling kan men gemakkelijk toezicht uit oefenen op de volledige instelling. De gevangenis bestaat uit een centrale observatiekern met drie cellenvleugels waarin ook ruimte is voorzien voor de administratie van de gevangenis.

Een volledige opwaardering

De renovatie van de cellenvleugel vormt één van de fases van de volledige opwaardering van het complex. De cellenvleugel werd aangepast om de leef- en werkomstandigheden van de gebruikers van de gevangenis te verbeteren. Het was echter niet de bedoeling om de opvangcapaciteit te verhogen. Het aantal cellen dat er is bijgekomen, is relatief beperkt.

Werken

De structuur van het gebouw is gezond en de stabiliteit was nog goed. Maar het feit dat het volume open was tot op het dakniveau zorgde daarentegen wel voor problemen. Er waren cellen op drie verdiepingen, langs beide kanten van het blok, die werden gescheiden door een centrale open ruimte. De cellen waren bereikbaar via metalen loopbruggen en op elke verdieping kon men slechts via enkele loopbruggen van de ene naar de andere kant gaan. Deze indeling liet geen vlotte circulatie toe van het personeel, dat zich niet efficiënt kon verplaatsen omdat het een vast traject moest volgen. Daarnaast was er ook het gebrek aan akoestische afscheiding.

Op elke verdieping werd een betonnen vloerplaat geplaatst zodat de verdiepingen fysisch van elkaar zijn gescheiden. De nieuwe circulatiewegen zorgen ervoor dat het personeel zich vrijer en vlugger kan verplaatsen tussen de cellen. Ze zorgen er ook voor dat bepaalde delen van de gevangenis geïsoleerd kunnen worden.

De renovatie hield ook in dat alle binnenmuren werden blootgelegd en opnieuw bepleisterd. Een lift en een nieuwe diensttrap vergemakkelijken de taken van het personeel.

De natuurlijke lichtinval in de cellen, een essentieel element van comfort, werd verbeterd. Om dit mogelijk te maken, werden de vensteropeningen van de cellen vergroot dankzij de betonnen gestandardiseerde prefab kaders. De celdeuren werden in de hele vleugel vernieuwd. Alle cellen werden eveneens volledig heringericht. Ze werden uitgerust met nieuw meubilair, niet alleen duurzaam maar ook beter voor de atmosfeer. Er werd een tegelvloer gelegd en op de muren werd een nieuwe gewapende bepleistering aangebracht. Elke cel beschikt over sanitaire installaties (lavabo en toilet). Op elke verdieping werd de sanitaire zone met douches en wc volledig heropgebouwd.

In het verlengde van vleugel B werd een bijgebouw opgericht. Het bijgebouw heeft een gebogen gevel om twee redenen. Dankzij deze architecturale ingreep wordt een volumematige en functionele dynamiek gecreëerd. Daarnaast zorgt het concept van dit bijgebouw ervoor dat vrachtwagens met oplegger een doorgang krijgen in het volledige complex. De voertuigen kunnen gemakkelijker heen en weer rijden tussen het nieuwe gebouw en de omheiningmuur van de gevangenis.

Een gevangenis is en blijft een gesloten ruimte. Er werden neutrale en heldere kleuren gebruikt om zoveel mogelijk natuurlijk licht op te vangen. Dit kan bijdragen tot een rustgevende sfeer voor zowel de gedetineerden als het gevangenispersoneel. Het kleurenspel werd eveneens gebruikt om het identiteitsverlies van het individu zoveel mogelijk tegen te gaan. Om met kleuren een persoonlijke toets aan elke verdieping te geven, werd er een verschillende tint gekozen voor de dagkanten van de ramen en de deuren van de cellen van elke verdieping.

Toegangswegen en medische voorpost

Naast de renovatie van de cellen werden er toegangswegen voor de voertuigen van de brandweer aangelegd. Een uitgangssas maakt het voor de zware voertuigen mogelijk om gemakkelijker de gevangenis te verlaten. Een nieuwe medische voorpost maakt het mogelijk om de eerste zorgen toe te dienen in afwachting van de komst van de hulpdiensten.

Technische fiche

Eigenaar: Belgische staat

Bouwheer: Regie der Gebouwen

Gebruiker: FOD Justitie

Architect: Regie der Gebouwen

Bijzondere technieken: Regie der Gebouwen

Algemene aannemer: GALERE nv

Totale oppervlakte van de B-vleugel en zijn uitbreiding: 3 500 m²

Duur werken: september 2007-oktober 2009

Kostprijs renovatie: 3,3 miljoen euro

 

Laatste wijziging op 18 september 2017.

 

Fotogalerij

In de fotogalerij hieronder vindt u 6 foto's van het project. Om een foto te vergroten: klik op de foto