Toegankelijkheid
De verbetering van de toegankelijkheid van de federale overheidsgebouwen is een constante bezorgdheid van de Regie der Gebouwen.
Bij elk nieuwbouw- of renovatieproject waar dit mogelijk is, wordt nagedacht over de verbetering van de toegankelijkheid door middel van specifieke inrichtingen.
In oktober 2019 heeft de Regie der Gebouwen een nieuwe reeks voorschriften opgelegd aan haar medewerkers. Die voorschriften bestaan uit verschillende verplichtingen en aanbevelingen die aansluiten bij de huidige reglementeringen.
Enkele voorbeelden van recente projecten:
- Charleroi - verschillende inrichtingen werden gemaakt om het Centrum voor de Erkenning van de Handicap in Charleroi heel toegankelijk te maken
- Brussel - De verschillende ingangen van de KBR (Koninklijke Bibliotheek) werden gerenoveerd en aangepast aan personen met een beperkte mobiliteit.
- Eupen - Het nieuwe Justitiepaleis in Eupen beantwoordt strikt aan de normen rond personen met een beperkte mobiliteit dankzij toegangshellingen en hefplatformen die ingericht zijn op verschillende plaatsen.
- Bastogne - Het Mardasson Memorial werd toegankelijk gemaakt voor personen met een beperkte mobiliteit.
- Leuven – De toegankelijkheid van het gerechtshof voor personen met een beperkte mobiliteit werd verbeterd.
- Antwerpen - Het gerenoveerd gebouw van het Rijksarchief beantwoordt nu aan de reglementering rond toegankelijkheid.
- Namen - In de gevangenis werden verschillende inrichtingen voor personen met een beperkte mobiliteit uitgevoerd.
- Ieper – Bij de renovatie en de uitbreiding van de gevangenis van Ieper werden er zes cellen voor personen met een beperkte mobiliteit ingericht.
- Antwerpen – Bij de renovatie en restauratie van het gerechtsgebouw aan de Britselei werd ook de toegankelijkheid van de publieke zones voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd, bijvoorbeeld door liften en hefplatformen te voorzien.
Federaal Actieplan Handicap (2021-2024)
In juli 2021 heeft de Ministerraad het Federaal Actieplan Handicap gevalideerd. De doelstelling van dat plan is het structureel toegankelijker maken van de ruimtes en de overheidsdiensten, waaronder de infrastructuur van de gebouwen.
De Regie der Gebouwen is dus rechtstreeks betrokken bij dit plan. In dit kader zijn er bepaalde maatregelen genomen en is een intern actieplan ontwikkeld, waarvan sommige acties al in uitvoering zijn.
Een specifiek budget
Eind 2022 is een investeringsprogramma gemaakt met een lijst van projecten in het kader van het toegankelijk maken van gebouwen voor personen met een beperkte mobiliteit (PBM). Het betreft hier 31 projecten voor een bedrag van ongeveer 1,5 miljoen euro.
Meer informatie in het persbericht van 24 januari 2023: 1,5 miljoen om openbare gebouwen toegankelijk te maken voor personen met een handicap
Personeelsleden aanstellen als “Toegankelijkheidsadviseurs”
De Regie der Gebouwen heeft een eigen aanspreekpunt “Handicap” en drie toegankelijkheidsadviseurs, één voor elke regionale dienst.
Toegankelijkheidsinventaris van federale gebouwen
De Regie der Gebouwen werkt momenteel aan de opmaak van een elektronisch formulier voor de diagnose van de toegankelijkheid van de gebouwen die zich in het Brussels Gewest bevinden.
Het diagnosewerk door middel van dit formulier zal via een raamovereenkomst toevertrouwd worden aan gespecialiseerde verenigingen. De eerste opdrachten hebben prioritair betrekking op de gebouwen van Justitie.
De resultaten van deze diagnose worden online beschikbaar gesteld, in een eenvoudige en duidelijke vorm, zodat ’personen met een beperking geen onnodige verplaatsingen moeten doen.
In een tweede fase zal dit instrument ook voor andere regio’s worden toegepast.
Een interne toegankelijkheidsgids
Om de medewerkers te helpen bij het uitwerken van specifieke en noodzakelijk inrichtingen voor een betere toegankelijkheid bij elk project, heeft de Regie der Gebouwen een toegankelijkheidsgids opgesteld. Die bestaat uit een reeks inlichtingen, verplichtingen en aanbevelingen die aansluiten bij de huidige reglementeringen.
Deze interne gids is sinds oktober 2019 beschikbaar. De Regie der Gebouwen bestudeert momenteel hoe ze het gebruik van deze gids kan optimaliseren door de globale studiecontracten te voorzien van de verplichting om in het team een gespecialiseerde vereniging op te nemen. Die vereniging moet de begeleiding en de controle van alle verplichtingen rond toegankelijkheid op zich nemen.
Opgeleide medewerkers - Eerste federale Inclusieprijs 2023
Als federaal vastgoedbeheerder is de Regie der Gebouwen eerstelijnsspeler op het vlak van toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit. Daarom is het van groot belang onze personeelsleden bewust te maken van dit thema.
In 2023 heeft de Regie der Gebouwen sensibiliseringsdagen georganiseerd over de toegankelijkheid van de gebouwen voor personen met een beperkte mobiliteit, en dit voor alle personeelsleden die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw, het onderhoud en het beheer van de gebouwen. Hierdoor konden de medewerkers van de Regie der Gebouwen zich in hun plaats stellen en geconfronteerd worden met de realiteit op het terrein.
De Regie der Gebouwen heeft de Eerste federale Inclusieprijs gewonnen voor dit project tijdens de 11de Federale Dag voor Diversiteit en Inclusie in november 2023.
Aanwerving medewerkers met een handicap
De Regie der Gebouwen heeft haar eigen intern diversiteitsbeleid opgemaakt. Dit wordt steeds verder ontwikkeld. Ze blijft aandachtig voor de tewerkstelling van personen met een handicap. Sinds meerdere jaren bevindt ze zich bovenaan de rangschikking opgemaakt door de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH). Sinds 2020 betreft het percentage ongeveer 2% van de medewerkers.
Samenwerking met de bevoegde instanties
Wanneer ze dit nodig acht, vraagt de Regie der Gebouwen advies aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap.
Omgekeerd brengt ze ook haar expertise in. Ze heeft bijvoorbeeld gewerkt aan de opmaak van een procedure bestaande uit een reeks aanbevelingen voor organisatoren van vergaderingen en opleidingen op afstand, zodat personen met een handicap hier makkelijker aan kunnen deelnemen. Deze is al gebruiksklaar en werd bezorgd aan het Federaal Diversiteitsnetwerk.
Diversiteit
Sinds juni 2015 engageert de Regie der Gebouwen zich op het vlak van diversiteit. Om te beginnen ondertekende ze het Diversiteitscharter van de federale overheid.
In 2019 heeft de Regie der Gebouwen de 4de Diversity Award van het Netwerk Federale Diversiteit gewonnen voor het beste project rond diversiteit. Ze organiseerde voor haar medewerkers gedurende een week verschillende activiteiten en communicatie-acties om vijf verschillende thema’s (geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, handicap en culturele identiteit) bespreekbaar te maken.
In 2020 heeft de Regie der Gebouwen haar eigen Diversiteitscharter opgesteld. Een manier om haar engagement op vlak van diversiteit te bevestigen. Ze maakt dit concreet door de invoering van een diversiteitsbeleid binnen haar organisatie.
In 2021 heeft de Regie der Gebouwen verdere stappen genomen door haar actieplan in werking te stellen. Ze heeft ook opnieuw haar kandidatuur ingediend voor de Federal Diversity & Inclusion Awards 2021, en dit met het project “Taalprogramma Regie”.
De uitvoering van het diversiteitsbeleid maakt deel uit van het welzijnsbeleid binnen de Regie der Gebouwen. Het is enorm belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd, erkend en gerespecteerd voelt op de werkvloer, ongeacht geslacht, huidskleur, handicap, leeftijd, seksuele geaardheid of herkomst.